Пускам първия си проект (който ме запали по силовия тунинг) за кандидатура, който вече е на улицата 3 години и постоянно се доработва. Общо взето това са нещата писани в тунинг.бг.
Ето профила ми там: http://tuning.bg/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=4700
Да поопиша моят тунинг проект на Renault Clio 1.8 16v 1992
Колата като цяло излиза с усилени части от завода заедно с клио уилиамс 2000 кубика. Разликата им като цяло е пластмасовия таван на уилямса и главата на мотора, както и допълнително олекотяване на някои части по мотора (бутала, биели,вал). Като цяло 1.8 мотора е по надежден за турбо конверсия. (това е мнението на повечето хора които са хванали да тунинговат клио).
Ето я биелата и буталото което видимо са му свалили някой грам отстрани. Допълнително челата на буталата са свалени с 1 мм.
Тук ще видите едно предимство което е доста полезно при турбо конверсия (почти всички по-нови коли са така, както и по старите с по-големи мотори) а по-конкретно малките тръбички в долния край на цилиндъра които пръскат масло от вътрешната част на челото на буталото и по този начин го охлаждат.
Освен челата на буталата мотора е разреден с по-дебела гарнитура (дебелината=заводска+1мм). Оттук се получава разреждане на мотора 8.53:1 тъй като търсим максимален бууст 1 - 1.1 бара
Междувременно сменихме сегменти(маслените бяха тотална фира), гумички на клапани и биелни лагери, за които специално ще посъветвам всеки захванал се с такава конверсия задължително да смени, тъй като цялата тяга на мотора блъска пръво тях.
Тук вмествам офтопик снимка:
Дотук нещата бяха ясни. Дойде време за правене на изпускателен колектор. В интернет се продава стоманен турбо колектор насипен с иноксово покритие за 350 евро и еквивалента му сглобен и заварен за 700 евро с възможност за избор на фланец за турбо гарет Т25 или гарет Т3. Продава се и колектор от чугун който е 500 евра. Изобщо гадна работа откъм цени защото повечето фирми които тунинговат рено са в Англия. Оттам започнахме да правим колектор от стомана по модел на чугунения колектор, защото е доста по-къс (а и по-лесен за изработка), а и в тази кола мястото е дефицит. За съжаление немога да намеря снимката му. Колектора стана много красив благодарение на приятеля ми, който свърши черната работа по колата ми (Главата).
Турбо: Нормално по света на клиото слагат гарет Т25, но пък аз си взех IHI VF24 което всъщност май се оказа VF12. Турбината е от класа на гарет Т3.
За турбо пътища изполвахме алуминизирани тръби за ауспуси фи 55 и силиконови съединения samco.
Интерклуера е от някакво ауди А6 уж, ама не се знае точно произхода му
Ето и сглобени снимки и да не се смеете на гадния чорапогащник, че ще ме подсетите как трябва да си местя акумулатора в багажника за да имам приятно местенце за въздушен филтър.
и като краен резултат:
Тунинг проекта ми не е завършен тъй като в момента съм на фаза ECU програмиране за което специално ще питам Фил относно Apexi-то дали е имал трудности с fiat-a че нали го дават за японски варели.
Понеже пропуснах да спомена за дюзите - бош от рено 21 турбо. Сега карам с фабричния мап сензор защото нещо тези от 21-ца са дефицит. Надувах турбото до 1.3 бара но няма файда. За момента с бууст над 0.4 колата единствено съска повече и върви по-малко.
Ето някои нови "екстри"
Съединението прави силата...
Завзех си Sachs Racing съединител и притискател
Плана е колата да се надуе на 1.5 бара за което си трябват и по-големи инжектори - в моя случай Bosch 803 (400cc)
В крайна сметка реших да използвам фабричната електроника на колата и тъй като главно се снабдявам с части от Холандия взех чип от там и съответния мап сензор MPX4250
За да е пълна идиотщината се снабдих с XRD - дисплей за R21 Turbo,Clio 16v, R19 16v който в реално време чете всичко от еку-то през порта за диагностика. Ето и простотийките които показва рефрешвайки се по 3 пъти за 1 секунда като и тази джаджа си помни максималните стойности достигнати в процеса на каране.
Общо взето си мери доста работи и най-важното че директно от еку-то:
Revolutions / minute
Manifold air pressure
Coolant temperature
Intake air temperature
Throttle position sensor percentage %
Battery voltage
Vehicle speed
Idle air control valve percentage opening %
Ignition advance in degrees
Knock correction in degrees
Knock signal from knocksensor
Duty injection time
Injection time in us or ms
Lambda voltage in millivolt
Mixture correction
Ето едни нови екстри Wossner ковани буталца. Не че на фабричните бутала им има нещо, но реших да се застраховам. Буталата са с диаметър и сегменти за Уилиамс, но компресионното им разстояние си е за 1.8 16в (купих ги малко на сляпо от Англия), и избегнах конверсията към двулитров мотор. С тези бутала мотора отива на 7.5:1. В момента ги качвам на изцяло нов мотор и си чакам иноксовата гарнитура от spesso
Ето го и новият интеркулер: