totoNG написа:Здравейте, ето моето проектче, скромно е но все пак надявам се да ме приемете във вашият форум защото има много неща, които мога да науча от вас
http://www.snimka.bg/album.php?album_id=81529&view=1&photo=49а това е последното с което се сдобих
и искам да ви питам по какъв начин да изчисля всмукателният колектор
Виждам че въпроса ти е от отдавна, но ще се опитам поне да те ориентирам.
По отношение на смукателите има два варианта за оптимизиране на пълненето, по-скоро два ефекта които се наблюдават в смукателите (всъщност са поне 4 ама за това после)
1. Инерциално пълнене - това го знаят всички поне от обща култура.
- инерциалното пълнене има отношение към максималния въртящ момент в най-голяма степен предвид факта че на него най-много може да се разчита в относилетно ниски обороти (под 5000 например или дори под 4000-4500)
- как се постига - най-простото нещо и най-достъпно - дълги тръби, колкото по-дълги, толкова по-голяма маса ще има въздуха който пътува към порта и цилиндъра и съответно толкова по-голяма инерция и възможност за пълнене след ДМТ. Много дългите тръби позволяват ВЕ>100% в ниски обороти.
- недостатъка на прекалено дългите тръби е тяхното съпротивление и времето за ускоряване на въздуха в тях, тоест ефекта ще се набрюдава до момента в който оборотите станат такива че двигателя ще създава в тях за по-дълго време вакуум от колкото ускорен поток...
2. Резонансно пълнене - тук се използват звуковите вълни и ударните такива (двете понятия частично се припокриват) които се получават когато ускорения по тръбата въздух се сблъска с вече затворения клапан и тръгне наобратно
- Резонансно пълнене означава още и използване на естествената честота на трептене на системата цилиндър-смукателна тръба, което пък се казва резонатор на Хелмхолц - това е явлението което можеш да наблюдаваш когато духаш в бутилка - системата пулсира и издава характерен бучащ до свирещ звук
Х. Другите две свойства на смукателната система както разбра са нейното съпротивление и обем.
+ Като казах обем, мисля че тук е момента са спомена т.н. обединител (пленум) - това е кутията която обединява входовете на смукателите на всички цилиндри - защо да използваме резонансите и инерцията на всяка тръба по отделно щом можем да използваме всички пулсации едновременно за всеки отделен цилиндър.
***********************************************************
Практиката обаче е нещо безценно
- така написано дори да ти дам формулите можеш да прекараш няколко месеца в смятане без да си сигурен в крайния резултат на изчисленията си.
Обаче понеже почти винаги има някой който е минал по същия път можем да се опрем на практиката
Аз правя следното нещо
Намирам естествената честота на трептене на системата цилиндър-порт-смукател до дросела (порта участва в сметките в качеството си на тръба със своето средно сечение, а на цилиндъра се присвоява не пълната стойност на обема а такава намерена като е съобразена продължителноста на смукателната фаза и нейните начален и краен момент - тук се изисква известен опит в стъкмистиката) - тази честота ако не се лъжа се дели на 4 така че да уцелиш доле-горе средата на оборотния диапазон на двигателя или съвсем малко над нея
- така си сигурен че ще имаш пълнене когато искаш да имаш максимален момент...
+ естествено се върви наобратно по формулата или се смята по 10 пъти докато се уцели
+ предварително се избира диаметър на дросела и тръбата който е способен да пропусне желаното количество въздух за желаната мощност - тук практиката е безценна - казват ти и четеш колко мм дросел за колко коня е... - тук нямаш проблем защото вече си имаш дросели...
Като направиш сметката до дросела си наполовина готов - през 99% от времето дросела е в някакво междинно положение и сега ти остава по опитен път да намериш колко тръба ти трябва след дросела... примерно 5-7% по-голямо сечение или дори същото щото дросела е загуба на сечение - вземаш ПВЦ тръба слагаш и караш като режеш по малко докато ти хареса как върви
+++ не се притеснявай ако резонанса по сметки ти дойде примерно на 3500
защото 1-во дросела е леко стеснение
и честотата така се качва и 2-ро на междинна газ честотата пак се качва... няма как да имаш голяма система и да караш с абсолютно пълна газ от ниско на спортен двигател...
Като нацелиш дължината след дросела - това са режимите на съвсем отворен дросел - т.е. честотата на системата след дросела пада (максимално средно сечение) но имаме удължаване което качва честотата... - сещаш се... Та като я нацелиш започваш борбата с обединителя - някои казват обема на двигателя + 1/2-ра други по две, а трети плюс само 1/3-та , но правило няма - този обем служи за две неща - да има достатъчно въздух в него за да не се налага да ускоряваш такъв през входа му в първия момент и за да лови пулсациите за да си помагат отделните цилиндри - тоест не трябва да е прекалено голям, но е абсолютно задължителен!
Последното нещо са диаметъра и дължината на входа на обединителя - като си избереш диаметър лесно се намира дължината отново опитно
На много места ще забележиш че има стъкмистика и това е така защото резонаторите на Хелмхолц се смятат с три неща - обем, дължина на тръбата към обема и сечение на тръбата... докато тръбата надхвърля нуждите за дебит или е точна можем спокойно да променяме опитно нейната дължина
С удоволствие ще отговарям на уточняващи въпроси и ще изровя формулата, която я има и в интернет...
Поздрави!