Здравейте
Знам,че повечето необичате подобни сътворения,но все на някой може да е интересно затова реших да го постна
Та ето за какво става въпрос.Имам си и Clio 2 1,6 16v K4M мотора със 107 коня оригинално.10:1 степен и всъщност се оказа доста правен по света и "корав" мотор. Самоче нещо сток мощността му не ми бе достатъчна като всъщност си пърпореше прилично за всекидневна количка с която се возиш
Изгониха ме в отпуск(27 дни
),неможех да работя по другите коли(най вече по 5-цата)защото един колега(неискамд а казвам имена
) ме подведе като ме излъга,че ще ми прати Широколентова сонда с контролер от Англия които той прави...Но уви чаках 3 месеца и нищо
...
Както и да е.Викам ето идеалният момент да направя нещо по въпроса с Clio-то.И започнах да търся части за турбинизацията му(която помеждодругото щеше да е първата популярна в БГ,поне на феновете на Рено които пишат по форумите
)като идеята не бе за някаква супер бегачка а за добре вървящо такова клио,на газ с приличен разход(имам си достатъчно бензинки
),всичко да се постигне с възможно минимум средства и на последно място(но не по важност) - да е дори с една броня на 400м пред топ варианта на това купе - Clio RS 172
... .Което имах ползвах другото от приятел със склад за скрап взех
...
Първо да кажа,че не отдавна му правих ревизия и сложих хубава(до колкото мога да си позволя) метална гарнитура Елринг(незнам дали има неметална за този модел) както и усилени болтове на главата - Елринг.
Ето и с какво започнах...
Взех турбо от Крайслеr вояджър 2.5тд(IHI RHB5).Доста прилично на размер ми се видя а и след основното му почистване се оказа,че е в супер състояние(а бе захвърлено за скрап).
другите неща си ги имах като кулера беше беше идеята да е с принудително охлаждане(перка парно от Лада,пасна му перфектно).Страхотен ефект имаше направо не вярвах!
Но по надолу ще се разбере че всъщност не го сложих този кулер защото всякакък го мислих но не ставаше добре
Джантите реших да мина на 15' защото 17' малко тежички му идваха(а и гумите са скъпи
) Дюзите са от БМВ някакво нещо около 220 кубика бяха но и те не влезнаха в употреба по нататък де.И така работата започна
Първото нещо което ме учуди бе този странен за мен колектор на атмосферка която се има за "бегачка"
...
Тва все едно си беше готово за турбо само да му заваря фланец и готово,но уви нямаше място за турбото и започнах съвсем компактен колекторо защото нямаше грам място за друг
Не че неможех да си поръчам фланец но исках да е възможно най ефтино защото такава бе идеята на начинанието
Купих парнаджийски коленца.Намерих това в парче метал в гаража(дебело около 4,5мм,взех флекса и бормашината и започнах да го оформям.Малко е тънко да но взех впредвид,че се падат по три точки на порт за захващане и се надявах че няма да има проблем)
Идеята бе за нещо такова ->
Е,не се получи баш така,но като се има навпредвид че е почти безпари и ще върши сходна работа мисля е добре!
и на двигателя вече...
(Не снимах даунпайпа който е на около 60мм и след него става на 55 и после на около 50мм до края само с едно проходно крайно гърне
)
Започнах да мисля за захранването на турбото с масло и ето от къде щях да го хвана(датчик за лампа налягане масло)
И точно когато си мислех,че ще трябва да свалям картера да го дупча за щуцер за изходното масло от турбото,погледнах под духалката и какво да видя?Някакъв нивомер който даже и небеше свързан а най вероятно и неработеше
Решението бе налице!
След като разбрах,че кулера няма как да стане зад бронята без да се скрива от него около 35-40% (понеже е висок) а и въпроса с терморегулацията на включване на перката ме бе замислил - реших,че ще се ходи до тунинг шопа на моя приятел(склада за скрап
) да търся друго решение.
И то дойде след около час ровене...
Даже и маслено радиаторче сбарах(от няква Алфа или Фиат е)
Ето го решението за кулера.БМВ 318 ТДС.Пасва перфектно зад бронята!(както ще се види нататък)
Имах си радиатор от 19 16V с перката и реших да сложа и него.Ето разликата между двата.(от ляво - 19 16V)
Не е кой знае колко по голям,но каточели по ефективен а перката е значително по големичка.Ето само какво преправих за да пасне.
Ето и малко по сглобени нещата
Дросела е захванат супер тъпо(на О-ринги с две 6мм болтчета от долу които го държат да не падне
) ,но засега ме устройваше и ето само как го пилнах да стане за турбо пътя...
Ходих за нипели за маслените пътища и по специално това малко железце(беше без дупката) струваше почти 15 лв
Но както и да е.Неможе от всичко да се пести все пак
Стигнах до изпарителя при който избрах пробвана схема(при Ладата работеше безупречно) с БРЦ АТ 90 Е 140кв (за 8мм тръба.100кв не е същият и е за 6 мм тръба)Който е почти 1:1 с турбо варианта(или поне от това което знам).Ето само как го модифицирах за да работи с турбо.
Смесителя нищо по специално освен това,че по знания трябва да се виждат отворите за газта само от едната страна(към дросела).Можеби и с друг ще работи но това знам че работи и не съм пробвал с друг
38mm е(който се оказа големичък в края на краищата де)
Изпарителя си е доста големичък и малко трудно открих подходящо място за него но с малко рязане стана
Избрах и друг блоу оф(и него си имах) понеже онзи бе малко по обемист а и за това налягане не ми трябва нещо особено.
След първото палене и подкарване обаче се оказа,че колектора е изметнал явно от заварките и изпускаше от тук от там
Гарнитура дебела не се предлагаше и започнах да мисля решение.След като разбрах,че оригиналният колектор е доста подходящ за заваряване с CO2(явно с малко по-ниско въглеродно съдържание и е по-близко до стомана отколкото до чугун) измислих и сътворих това
Стана перфектно!Лепна като оригинален
Интейка понеже нямаше място никакво вече за него го сътворих така,че филтъра идва над дясната полуоска(предполагам си го представяте от вида на маркуча и разположението на трубото
)
След поредното кръгче и забравен вързан гейт,един бууст на 1+ и в комбинация с газта стана това
->
Колеги ми казваха да не се занимавам с тоя пластмасляк а да си направя метален щом искам газ но аз викам не няма да има проблем.Това беше моя грешка и си мислех,че няма да се повтрои и намерих нов колектор.
И нещо Руско разбирасе
Този път бях закачил гейта и покарах.Но явно фабричният гейт на ИХИ-то е на повечко от търсеното от мен налягане от около 0,5 И на тези пикове от около 0,7-0,7++ силата явно му идеше повечко и съединителя започна да поизтърва на от 3-та нагоре
https://www.youtube.com/watch?v=9e_vOc4 ... e=youtu.be
Викам си добре засега става да се кара лекичко,но какво се случи?Ами просто като взе да ми свършва газта,обедни и стана пак БУМ!
Но този път и по лошо.Обърна дросела и му потроши всички лигави пластмасови лостчета които му бяха насадили Франсетата
Викам си ааа тая няма да я бъде и вдъхновен от този тип
Реших,че не е нужно да правя колектор подобен на оригиналният който щеше да е и по сложен за изработка и се спраях на този вариант.Започнах пак с подръчни материали и собствена изработка
Сложих и истински дросел от Волво B18FT с 45 мм диаметър (55мм оригиналният) и се получи това
Оказасе имаше нещо проблем с риспонса и си мислех,че е от по малкия дросел и затова взех пак от Волво но 2.0 който е на 55мм.Сложих и гейт на около 0,5 бара и смесител на 30мм(38мм определено беше големичък) и като финализиране се получи това
Колко място се освободи след направата на новият колектор
И за финал
Ето как се представяше на около 0,45 бара(съединителя спря да боксува) със смеси до към 5500 оборота(но след 5000-5200 усезаемо спираше)и зимни гуми 205/50/15(при оригинален размер 175/60/14) на газ
https://www.youtube.com/watch?v=YJVwJRTcXUgМисля добре е като се има навпредвид,че сток му дават 9,8 до 100 а реално трудно под 10 ги прави.За нагоре лошо
И с това вървене постигнах и целта си.Сипах с около 1-1,5 коли не на Clio RS 172 а на малко по силничкото Clio RS 182
като това беше на около 320-350 метра(булгар-плода София) като от 3-та нагоре започвам да го разтягам значително
(приятел ми е и вика брат и аз ще слагам турбо!
)Всичко това на ГАЗ и разход ...с 20 литра газ около 150 км.МИШЪН КАМПЛИЙТ!
И ето колко ми излезе "тунинга"
Турбо+кулер+пътища+маслен радиатор и тръбичките за него = 90лв от вторични суровини
Дросел Волво 55мм = 21лв
Колена за изпускателният колектор = 23лв
Нипели за маслени пътища=19лв
Скоби за маркучи = ~ 7лв
Буустметърче = 4лв от битака
Материалите за фланците си ги имах но не са повече от 10 лв като цена
Нещата които имах са:
тръби генерация от 19 16в за около 30-40 лв според мен могат да се намерят(не са задължителни)
Радиатор с перка 19 16в(не е задължителен) около 35лв може да се намери
блоу офф - може и за 40лв да се намери добър
Някой друг "турбо път" от аспо и някое съединение на обща стойност около 30лв
Изпарител БРЦ АТ90Е 140кв за около 50 лв се намира
За останалите неща по газовата ясно там нещата се знаят
Дискове за рязане,борчета за шлайфане и някоя друга бургия за пробиване и там са ясни цените.Може и да пропускам нещо но то е дребно и незначително
Цялата работа по колата ми отне около две седмици всеки ден по средно около 5 часа работа и мислене
Това е засега.Карам си я всеки ден като бая километри навъртях(готова е от около 20+ дни),няма течове,няма шумове всичко е ОК.Единствен проблем ми е,че пригръмва от време на време в колектора като я нагазя рязко.Моля ако някой има опит от подобни сътворения нека даде някой съвет кое не е добре и кое е добре да се преправи,защото това,че върви добре в момента незначи че е добре колата
Благодаря!