M50B20 Vanos + Rotrex C38-61 в BMW E34 Touring

Свободен за четене, изисква регистрация при писане

Модератор: Форум модератори

M50B20 Vanos + Rotrex C38-61 в BMW E34 Touring

Мнениеот Postman » 22 Окт 2010, 17:39

BMW E34 Touring е колата, с която се возя от няколко години, и за която от известно време с помощта на приятели и познати, за което съм им изключително благодарен, сглобявам кит за центробежен, механично задвижван компресор Rotrex. Моделът на компресора е C38-61 – най-малкия от най-голямата фамилия. От около месец вече частите са монтирани под капака и между служебните возения правя и по някоя друга предпоследна промяна.

Предполагам много от вас имат информация що за компресор е Rotrex, затова няма да му описвам техническите параметри, ами ще сложа няколко интересни картинки, пък ако някой го интересува нещо конкретно, нека пита:

ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение

Аз въртя през шайби 142мм на коляновия вал и 85мм на компресора. Това прави малко под 81.500 об/мин на компресорното колело при 6500 об/мин на двигателя, ако не отчитаме еластичното приплъзването в ремъка, което обикновено е около 2-3% при максимални обороти ако дължината на ремъка е подбрана добре и обтегача е в правилно положение и опъва оптимално.

Тръбите, които съм използвал от компресора до дроселната клапа са 63х1,5мм, алуминиеви, с готови колена от магазините за тунинг компоненти. От въздушния филтър до входа на компресора съм използвал последователно 80х2 алуминиева тръба, 80мм дебитомер от М52В28 (328i), оригиналнен гофриран маркуч от Е36 325, 76мм алуминиево коляно с разклонение за байпасния клапан. Входът на компресора е 76мм, а изходът 63мм.

Байпасният клапан е 38мм със светъл отвор 33мм и е свързан непосредствено преди дроселната клапа, подавайки рациркулирания въздух след дебитомера и преди компресора.

Използвал съм инжектори от М52В28 с дебит (реално измерен) около 225 сс/мин при 3,5 бара. Аз ги карам на 3,0 бара и прогнозният им дебит е 208 сс/мин, което е достатъчно към момента за напояването на цилиндрите при 1,0 бара налягане в пълнителния колектор малко над 6000 об/мин. Използвам стандартната електроника на колата – Siemens MS40.1, която е ремапната, но предстои още малко работа докато довършим всички настройки, които имаме намерение да променяме.

Това понастоящем изглежда по този начин, като предстоят още няколко промени:

ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение

До вчера карах с рестриктор на входа на компресора (наподобяващ блендите на група А рали автомобилите) с размер 34мм. Налягането с него беше както следва:

2100 об/мин – стрелката се отлепва от нулата
3000 – 0,2 бара
4000 – 0,35 бара
5000 – 0,5 бара
5500 – 0,55 бара
6000 – 0,5 бара

След демонтирането налягането се промени както следва (към момента е приблизително, по-натам ще кача лог на налягането):
2100 об/мин – стрелката се отлепва от нулата
3000 – 0,25 бара
4000 – 0,4 бара
5000 – 0,6 бара
5500 – 0,7 бара
6000 – 0,85 бара
6300 – 1.0 бара

Към момента двигателят все още не е отварян, но само бъдещето ще покаже колко дълго това ще е така... предвид степента на сгъстяване от 11, очаквам изненада във всеки един момент. Съвсем скоро, когато съм готов с крайния вариант, ще се кача на дино за да си сверя часовника, но предвид че не гоня някакви конкретни резултати всякакви цифри ще ме удовлетворят.

Слагам снимки от процеса на подготовка на частите с кратки коментари (снимките са качени в picbg.net и може би извън България ще има проблеми със зареждането им)...

Интеркулерът е със сърцевина 550х230х65 с преправени и преместени вход/изход на 63мм
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение


Рециркулиращият клапан:

ИзображениеИзображениеИзображение


Захващането на компресора към двигателя:

ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение


Тръбните пътища в процес на обмисляне:

ИзображениеИзображениеИзображение
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение


Казанчето за хидравликата на волана мина през няколко варианта докато намери своето ново място под капака:

ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение


Тръбите в по-краен етап... оказа се невъзможно да преодолея дехидратора на климатика (под десния фар) с алуминиево коляно поради твърде големия радиус на завой и затова минах на силиконово коляно, което има значително по-малък такъв:

ИзображениеИзображение


След окончателно заваряване и прахово боядисване (благодаря на Добри, VGZ):

ИзображениеИзображениеИзображение


Подготвих и CAD файл за лазерна изрезка за дифузора на интеркулера (1,5мм алуминиева ламарина), дълга е около метър и половина, както и на „кутията на въздушния филтър” (благодаря на Андрей, ТОМСАТ):

ИзображениеИзображениеИзображение


Докато стигна до тази форма обаче бях направил вече два предварителни варианта и не ми хареса нито един от тях.

ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение


След окончателните корекции кутията стана ето това (прорезите между отворите служат за да може тази иначе доста твърда алуминиева ламарина да се огъва на ръка... 1,5мм ми дойде твърде трудно за ръчно огъване):

ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение


Временно покарах с монтиран интеркулер и запушени тръби, около 3 месеца, като междувременно следях за наличие на проблем с охлаждането на двигателя предвид монтирания интеркулер пред водния радиатор. Не че очаквах да има проблем де...

ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение


Започна да ми сълзи в определен момент маркуча, който подава масло към клапана на VANOS-а, и докато го сменях, демонтирах и цялата маслена конзола за да пробия резби и монтирам възприематели за температура и налягане на маслото.

ИзображениеИзображениеИзображение


Въпреки, че чугунените колектори нямат бъдеще в този двигател, свалих ги и тях за да навия резба за широколентова сонда и термодвойка за температурата на отработилите газове.

ИзображениеИзображениеИзображение


Уредите към тези възприематели са от X-Line серията на STRI gauges – единствените, които светят амбър и са на приемлива цена (тук са пробно монтирани, ще има промени и по тях):

ИзображениеИзображениеИзображение


Това е... предстоят по-натам други подобрения, но те ще бъдат по всяка вероятност върху другия ми двигател М50В25 Non-vanos, когато наближи момента ще стане дума и за тях.

Ако има въпроси ще се опитам да давам смислени отговори...
____________
//__/l__o\___\___
;----- \__|--:O/-o-\O
_(o))-o-)_(o))-o-(o))
Postman
 
Мнения: 523
Регистриран на: 09 Яну 2006, 10:51

Re: M50B20 Vanos + Rotrex C38-61 в BMW E34 Touring

Мнениеот 75 turbodelta » 23 Окт 2010, 09:22

Явка ще уплашиш жената и детето с това бързо семейно комби бре :D
а по темата този компресор е със собствена мазилна система така ли ?
j1v написа: ... земи си митсу ако искаш 4х4 ... бмв си има причина да се прави/кара/купува ... и тя е задното :)

_______________________
[-|O|___TOYOTA____|O|-]
Аватар
75 turbodelta
 
Мнения: 1722
Регистриран на: 08 Яну 2006, 23:54
Местоположение: РУСЕ

Re: M50B20 Vanos + Rotrex C38-61 в BMW E34 Touring

Мнениеот Postman » 24 Окт 2010, 10:40

Да, маслената система е отделна, но е част от компресора (продава се заедно всичко, показано на най-първата снимка, като само масления радиатор е опция според климатичния пояс). Ето малко инфо за това как работи маслената система:

"Валът, който поддържа ремъчната шайба, задвижва и вградената двусекционна пластинкова маслена помпа – едната секция служи да подава масло под налягане през кухия входящ вал вътре в кухия спиндел, откъдето през 8 радиални отвора то се разпръсква във вид на мъгла до всички триещи повърхности. Втората секция изсмуква маслото отвътре и го праща през маслен радиатор в маслен резервоарм където то отделя въздушните балончета и се охлажда допълнително. Оттам, минавайки през комбиниран магнитно-контактен хартиен филтър се подава в първата секция отново. Изсмукващата секция има по-голям капацитет (теоретичен дебит) от смазващата и в резултат на това по време на работа вътре в картера на компресора се образува вакуум. Маслото, с което работи компресора, Rotrex SX100 Traction fluid, е специално и той не може да работи с друго. Качествата са му доста противоположни на тези на обикновенните масла, защото хем е масло, хем е сипано там за да осигури по-висок !!! коефициент на триене между металните части на предавката."
____________
//__/l__o\___\___
;----- \__|--:O/-o-\O
_(o))-o-)_(o))-o-(o))
Postman
 
Мнения: 523
Регистриран на: 09 Яну 2006, 10:51

Re: M50B20 Vanos + Rotrex C38-61 в BMW E34 Touring

Мнениеот 75 turbodelta » 25 Окт 2010, 00:38

Интересно решение , а какъв пробег има това масло вътре :?:
j1v написа: ... земи си митсу ако искаш 4х4 ... бмв си има причина да се прави/кара/купува ... и тя е задното :)

_______________________
[-|O|___TOYOTA____|O|-]
Аватар
75 turbodelta
 
Мнения: 1722
Регистриран на: 08 Яну 2006, 23:54
Местоположение: РУСЕ

Re: M50B20 Vanos + Rotrex C38-61 в BMW E34 Touring

Мнениеот Postman » 25 Окт 2010, 02:03

Препоръчителният интервал за смяна на маслото заедно с масления филтър е 80.000 км или две години... неприятното обаче е, че цената на 1 литър масло (системата събира около 600 ml) и 1 филтър е около 200 лева без доставката, но пълно щастие няма :).
____________
//__/l__o\___\___
;----- \__|--:O/-o-\O
_(o))-o-)_(o))-o-(o))
Postman
 
Мнения: 523
Регистриран на: 09 Яну 2006, 10:51

Re: M50B20 Vanos + Rotrex C38-61 в BMW E34 Touring

Мнениеот toto » 25 Окт 2010, 08:31

Защо не си избрал интеркулер, при който входа и изхода са от един край?
Така щяха да ти бъдат по къси турбо пътищата.
Иначе лично мен много ме кефи цялата система как е монтирана, всичко е много прегледно.
Аватар
toto
 
Мнения: 166
Регистриран на: 01 Юни 2009, 11:01
Местоположение: Хасково

Re: M50B20 Vanos + Rotrex C38-61 в BMW E34 Touring

Мнениеот Postman » 25 Окт 2010, 11:38

Защото не исках да режа, махам, демонтирам, преправям (или друго в такъв смисъл) оригиналните компоненти на колата. Идеята ми беше да се получи както е при готовите китове - отваряш кашона и всички елементи се монтират в наличното пространство. С интеркулера, който предлагаш, това не можеше да стане... мислил съм всички варианти - такъв кулер, воден кулер встрани от двигателя, воден кулер под двигателя, въздушен кулер между водния и климатичния радиатор... или трябва да режа или впоследствие двигателят става необслужваем - трябва да разглобя половината инсталация за да сменя примерно ремъка... и затова избрах този вариант. Аз също имах известни опасения за това, че поради дългите тръби може да се получи лаг в налягането, но на практика такъв няма. Когато съм примерно на 4000 об/мин, където при газ докрай имам някакво налягане, давайки газ и гледайки манометъра, налягането ми идва паралелно с натискането на газта.
Обяснението е горе долу следното - да вземем дори още по-високи обороти - 6000, където трябва да сгъстявам до 0,8 бара примерно - с газ докрай двигателя приблизително ще консумира 100 литра/секунда въздух, които компресора подава мигновенно след като е отворена дроселната клапа... това обаче е при атмосферно налягане, т.е. остава и тези 100 л/с да ги сгъсти до 0,8 бара. За да ги сгъсти, трябва да подаде 1,8 пъти повече въздух от въздуха в системата между изхода на компресора и пълнителния колектор, който да кежем е не повече от 15 литра, и това прави 27 литра, които са 0,27 секунди ако за 1 секунда се подават 100 литра. Това е съвсем груба сметка и е вярна ако дроселната клапа може да се отвори мигновенно... тя обаче не може и поради това процесът започва веднага с началото на отварянето, респективно след края на отварянето отнема много по-малко от 0,27 секунди, което на практика аз не мога да го усетя като лаг когато следя манометъра докато давам газ. Поради това и казвам, че реално аз лаг не мога да усетя или да видя с обикновени технически средства... ако се направи обаче някакъв лог по време, където се вижда налягането и движението на клапата в една графика, съм сигурен че ще има лаг... може би 0,1 сек.. а може и повече или пък по-малко :).
____________
//__/l__o\___\___
;----- \__|--:O/-o-\O
_(o))-o-)_(o))-o-(o))
Postman
 
Мнения: 523
Регистриран на: 09 Яну 2006, 10:51


Назад към Отворени проекти

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 6 госта

cron