Ето го и моя проект като идея.
През 2002г. случайно попаднах на офертата за моето Пежо 605 2.0 Турбо, и след 2 дена дълбок размисъл купих колата.
Голяма и тежка кола, здрава ходова част, пефектна возия благодарение на серийно активно окачване, издръжлив двигател ... но слаб. Относително казано слаб. До 100км/ч се ускорява по заводски данни за 10.1 сек., аз с превключване без връщане на газта постигам 9сек. Все пак това е кола над 1900 кг заредена. Но с времето започнах да усещам, че мощността не ми стига. Справки с аналогични двигатели ми показаха, че алтенативните решения са от 200 к.с. нагоре! Така че и аз реших да се спра на мощност от 250 к.с.
Започнах активно да набирам информация и литература за турбокомпресорите. Може би тук е момента да споделя с вас радостната новина, че съм поръчал 2 книги за тунинг на двигатели със свръхпълнене. Едната се казва
Maximum Boost: Designing, Testing, and Installing Turbocharger Systems (Engineering and Performance) (Paperback),
а другата
Forced Induction Performance Tuning A Practical Guide to Supercharging and Turbocharging (Hardcover).
Ще ги сканирам и ще ги метна на моето FTP, за да бъде достъпно за всички вас.
Турбокомпресор. Проведох няколко разговора с Ники Златков и с Васко Величков от Проспиид. С Ники се познаваме бегло от Редута, а с Васко имам обща приятелка, която ни “изостави” и се спаси в Австралия. Та Васко (благодаря за което, Васе) ме насочи към конкретен турбокомпресор Garrett GT2860RS:
Каза, че турбинката е много добра за колата и за целта ми – пъргав автомобил с прилична мощност, но и същевременно да не се скъсява драстично ресурса на двигателя.
Ровенето из интернета ми донесе и доста полезна информация. На базата на получените познания установих, че препоръчаният от Васко Величков турбокомпресор наистина е много подходящ за моя двигател и за моите нужди, както се вижда от картата на компресора:
Перфектен е за свръхпълнене около 1-1.2 бара, които може да поддържа в диапазона 2700 – 7000 оборота и същевременно да може да храни двигателя при сравнително високо КПД, постигайки мощност от около 250 к.с.
В крайна сметка поръчах турбокомпресора, който след 2.5 месеца най-накрая пристигна благополучно ... както вече писах – страхотен сушоар!!!
Фланецът за захващането на турбината към изпускателния колектор е абсолютно идентичен с този на оригиналната Т25-ца. Засега не възнамерявам да подменям изпускателния колектор и да се занимавам с изработката на нов. Ако резултатите не са добри, ще се мисли и в тази насока.
Изпускателна система. Единствените промени в сравнение с оригиналния вариант най-вероятно ще бъдат нов даунпайп (не най-вероятно ами направо нов, защото оригиналният охлюв на Т25 е едно цяло тяло с даунпайпа), монтирането на нова мека връзка и присъединяването и към изпускателния тракт. Иначе съм подменил цялата генерация с Ф62 или Ф65, малко ме лъже паметта. Мислех да мина само с едно резонаторно гърне веднага след меката връзка на мястото на катализатора, но колата си беше шумна. Монтирахме още едно комбинирано резонаторно гъре с шумозаглушител, но пак си бучеше. Все пак искам като тръгна с тази кола за морето в главата си да не чувам камбаните на Ал. Невски на слизане в Бургас. Сложихме в крайна сметка един съвсем малък шумозаглушител най-отзад и нещата влезнаха в релсите. По целия тракт има само едно съединение. Мислех да мина и без него, но ще бъде голямо безумие ако трябва да сваляш цялата изпускателна система до последното гърне, за да правиш някакви ремонти.
Студена част. Понастоящем тръбите от въздушния филтър до компресора и от него до интеркулера минават над ... изпускателния колектор:
Според мен безумно решение. Може и да има някаква логика, но аз не я схващам. Турбокомпресорът се намира в задната част на двигателя , като компресорът е разположен към десния рог на коша. След него тръбата тръгва нагоре, после по необясними за мен причини завива наляво към ботуша на левия амортисьор, минавайки над изпускателния колектор ... след което тръгва напред, влиза в интеркулера отляво, излиза от него отдясно до десния фар и оттам вече към дроселовата клапа.
Възнамерявам тръбата от компресора да си тръгне нагоре (просто защото няма откъде да се промуши директно напред), оттам покрай десния ботуш да се прокара напред, да влезе отдясната страна на интеркулера, да излезе отляво, и оттам да се насочи директно към дроселовата клапа. По този начин нагряването на компресираният въздух ще бъде значително по-малко в сравнение с оригиналния вариант, а и дължината на тръбите и обемът на компресирания въздух ще бъдат по-малки.
Интеркулер. Оригинално интеркулерът се намира посредата м/у климатика и водното охлаждане ... тъпо, да чак вдлъбнато. Във всички случаи ще има разместване на радиаторите, така че интеркулерът да бъде най-отпред. В голям размисъл съм дали да слагам нов интеркулер, или да разчитам на настоящия. Вероятно това ще се изясни по време на тунинга. Даже нямам представа колко е голям, с какви казанчета е, от какъв тип е и т.н. Везните май клонят към нов. Макар че Ники Златков и Васко Величков са на мнение, че по-добре да се пробва дали оригиналният няма да свърши същата работа.
Двигател. Карантиите на двигателят засега ще си останат оригиналните. Все пак са предвидени да работят под свръхпълнене, а 142 к.с. са ужасно малко коне от 2-литров двигател! А аз гоня 250 к.с. В крайна сметка ако изтропа двигателя, от JE Pistons могат за $650 USD да ми изработят по поръчка бутала. Предполагам за горе-долу същата цена ще спретнат и биели. Преди време, като говорих с Ники Златков от Проспиид, стана ясно, че те ползват и техни бутала и са доволни.
Разпределителен вал за моята лимузина няма и никъде не може да се намери. Така че и той остава непокътнат, за съжаление.
В момента съм на етап търсене на спирачни дискове и накладки за моя модел. Дискове успях да намеря, но накладки се намират само стандартни. Но това не ми е толкова проблем. Оригиналните дискове се ядат много, така че се надявам с тези да си реша проблема.
Полуоските са еднакви като на 3.0 V6 24-клапана, 200 к.с., така че се надявам да издържат на натоварването. Няма да ги подменям.
Съединител. Тук съм вдигнал ръце. В най-лошия случай ще монтирам такъв от същия 3.0 V6. Дано да пасне притискателния диск на огледалния. Ще се разбере като свлека двигателя.
Горивна система. Вероятно ще монтирам WALBRO. С друг бензинов клапан.