ICI написа:Видях че за шотпийна дават около 20% увеличаване на якостта на мотовилката и се присетих какво се получава "вътре".Значи повърхностния слой след обстрела придобива напрежение на натиск.
При огъване в една от страните на мотовилката, стремежа е да се получат напрежения на опън, но понеже слоя предварително е с вътрешни напрежения на натиск, се разтоварва до нулеви и при по-нататъшно огъване се получават напрежения на опън, но сравнено с необработена мотовилка са много по-малки.
А с другата страна какво се получава? Започва от предварителен натиск и се натиска повече и повече?
Истината е малко по-друга - термина за уякчаване след пластична деформация се нарича наклеп. Той променя структурата на метала в повърхностния слой и я прави по-дребнозърнеста. Подобна структура може да се получи и по друг начин - закаляването е един от тях, но тя не генерира напрежения, поне не в смисъла, в които ти си го представяш. Наистина има остатъчни напрежения, но те са на кристално ниво и не са такива, каквито примерно се получават в т.нар. предварително напрегнати конструкции, т.е. не са нормални напрежения на опън и натиск. И понеже изкълчването на мотовилката поражда максимални напрежения именно там, където си полирал (отстрани на профила), затова е важно там структурата да е дребнозърнеста.
Полирането не ти помага, защото то е средство за борба с счупването от умора, т.е. то предпазва в известна степен от образуването на пукнатини, които пукнатини от циклите на умора да доведат до счупване поради това, че голямата пукнатина е отслабила сечението и то се е счупило от недостиг на якост. Когато се чупят мотовилки на турбодвигатели, то не е от умора а директно от недостиг на якост, инак биха се счупили след доста голям пробег. А полирането в общи линии почти не помага при недостиг на якост.